top of page
חיפוש
  • Fork & Life

מסע אל דרך המוצרלה


(צילומים:Luxeat)

טיול קסום של יום אל מישור האלים וחוות ברלוטי, אחת מיצרניות המוצרלה די בופלה קמפניה הוותיקות והאיכותיות בדרום איטליה

בין מקדשים יווניים נישאים והים התיכון שוכן מישור Piana del Sele. ידוע גם כ"מישור האלים" אזור זה של חבל קמפניה בדרום איטליה, ידוע גם בזן הבופאלו הגדל בו ממנו מכינים את המוצרלה האלוהית ביותר בעולם.

אחת מנקודות הציון המפורסמות באזור הוא האתר ההיסטורי פסטום (Paestum), השוכן על רצועת החוף Cliente, המשתרעת לאורך כ-100 ק"מ ומציעה כמה מהחופים הפראיים והיפים בדרום איטליה, פראיים אפילו יותר מאלה שתמצאו ברצועת אמלפי המפורסמת. אני נסעתי לבקר במקדשים היווניים העתיקים של פסטום, אך למזלי, הכביש המוביל לפסטום, כביש SS18, ידוע גם כ"דרך המוצרלה". אז שברתי את ההגה ונסעתי לבקר ב-Barlotti Caseificio, אחד מיצרני המוצרלה די בופלה הוותיקים של האזור.


לחווה של ברלוטי ניסיון של יותר מ-100 שנה בהכנת מוצרלה. מלבד המוצרלה, בברלוטי מייצרי מגוון של מוצרי חלב אחרים, כולל חמאה וריקוטה פרסקה.

אז מה כל כך מיוחד בגבינות של ברלוטי? מלבד הטריות החריגה המורגשת בכל מוצר ובמרקם הקרמי, למוצרלה של תעודת PDO (Protected Designation of Origin) למוצרים ארטיזינלים, המעידה על עמידה בסטנדרטיים קפדניים מאוד של איכות החלב ותהליך הכנת הגבינה עצמה.

התנאי הראשון למוצרלה די בופלה קמפניה אמיתית, היא חלב מ"בופאלו המים" הגדל בחבל קמפניה, ולא בשום מקום אחר.החידה סביב בופאלו המים עדיין נותרה לא פתורה, כי איש לא יודע להגיד באמת מתי הגיעו חיות הפרא האלה לראשונה לאיטליה. חלק אומרים שזה היה במאה ה-6 עם פלישת הברברים, אחרים גורסים שזה קרה בעת כיבוש סיצילה בידי הנורמנים, אבל כולם די בטוחים שבזמן המאה ה-12, הבופאלוס כבור היה חלק בלתי נפרד ממארג הטבע של קמפניה.


אם תגיעו לחווה של משפחת ברלוטי, תוכלו לראות הרבה מהם - סועדים את נפשם בשדות הפתוחים, או בעת החליבה במחלבות שעוצבו במיוחד בשבילן. ביקור בחווה בתיאום מראש, יספק לכם מבט מקרוב על כל תהליך ההכנה של המוצרלה די בופלה - מהחליבה ועד החביצה.

חשוב מאוד: אם תרצו לקנות גבינות - ואתם רוצים - כדאי להגיע מוקדם, כי עד שעת צהריים כולן נחטפות.השם המסורתי לטכניקת הכנת המוצרלה נקרא באיטלקית "pasta filata", או בתרגום פשוט לעברית "חביצה במתיחה". השם מוצרלה מגיע מהמילה "mozzatura", שפירושה "ללבוש צורה", כשבמקום להעביר את הגבינה לשלב של ההבחלה והיישון, הגבינה נמתחת בידיים, טכניקה שמעניקה לה את צורתה ומרקמה הגמיש והייחודי.

בחוות ברלוטי, תוכלו לראות איך מכינים מוצרלה בצורה הכדורית הקלאסית, בצורת ה"בוקונצי'נו" שנראת כמו כדורי פינג פונג קטנים, בצורת חלה, ואפילו איך הופכים את המוצרלה למוצרלה מעושנת. בחווה גם מסעדה שמגישה מנות קלילות, עוגות וקפה איכותי. רק לשבת מול הטבע, ולהודות על החיים.

ההמלצה שלנו: בקרו בחווה, קנו גבינה, ותפסו לכם פינה בטבע באחת הנקודות במישור האלוהי, ואכלו אותה בטמפרטורת החדר, עם קצת שמן זית, חומץ בלסמי, מלח גס ולחם טרי. אם תספיקו להתאפק ולא לחסל אותה ברכב.

Caseificio Barlotti Via Torre di Paestum, 1, 84047 Licinella-Torre di Paestum SA, Italy כל יום מ-08:00-20:00 +39 0828 811146

אייסטה מיסבצ'יוט היא מבלוגריות האוכל המובילות בעולם. לבלוג של Luxeat


bottom of page