top of page
חיפוש
  • Fork & Life

איטליה: קולינריה בצל הקורונה



מיכל מילרד

את החלטת ראש ממשלת איטליה להכניס את כל המדינה לעוצר הקדימה שורת צעדים היסטוריים שפגעה אנושות בתחום המסעדנות. מיכל מילרד, שפית המתגוררת ברומא, ביומן אישי שמכווץ את הלב למי שאיטליה קרובה לליבו

אם הייתם שואלים אותי לפני כמה חודשים אם רומא תהפוך לאחד המקומות הלא רצויים שיש בעולם, סביר להניח שהייתי צוחקת לכם בפרצוף. מעיר שכמות התיירים העצומה הפוקדים אותה במשך כל השנה לעיר רפאים.

רומא היא אחת הערים הקולינריות ביותר, ולמרות המצב הנוכחי עד לפני כמה ימים שמרה על אופטימיות. אך ב-8 במרץ יצא צו אכזרי במיוחד שגרם לאיטלקים לצאת מהקופסה ולחשוב איך מתמודדים עם הבעיה שנקראת קורונה.

הצו כלל מגוון הוראות למסעדנים, למשל: להוריד בכמויות ההזמנות למסעדות; ליצור ריווח של מינימום 2 מטר בין שולחן לשולחן; אם עד עכשיו היה נהוג לקום ולשלם בקופה מעכשיו התשלום יעשה מול המלצר בכדי למנוע התקהלות של אנשים שמחכים לשלם ( מה שבדרך כלל קורה ); לאחר כל לקוח על המלצרים לחטא את מקום הישיבה שלו, השולחן והכיסאות בחומר חיטוי. בנוסף, בתי העסק פנו ללקוחות, אם זה בכתב על גב דלת הכניסה או בעמודי הפייסבוק השונים, בבקשה לא להגיע לפני מועד ההזמנה, ולא להגיע בכלל אם לא נעשתה הזמנה.

ההחמרות האחרונות גרמו לירידה משמעותית בכמות הלקוחות שפוקדים את המסעדות בעיר ונוצר צורך לקזז בכוח אדם, להוריד מחירים ולבטל ימי עבודה. כך לדוגמה, חלק ממסעדות המישלן בעיר מציעות ארוחות צהריים במחירים שווים לכל כיס ואפילו ארוחות בוקר שעלותם 30 יורו לאדם.

לדוגמה, אם בעבר הייתם צריכים להזמין שולחן למסעדת ארומה המפורסמת הצופה על הקולוסיאום בהתראה של כמה חודשים - כיום ניתן למצוא מקום בהתראה של יום. כך תוכלו לאכול ארוחת בוקר "אכול כפי יכולתך" של מסעדת מישלן, איכותית ועשירה בתוצרת מקומית, בעלות של 30 יורו לאדם. במצב רגיל, ארוחות אלה מיועדות לאורחי המלון בלבד ובכדי לאכול באחת מהן צריך להזמין מקום חצי שנה מראש.

ארוחת שף ב-10 יורו


חלק ממסעדות השף בעיר מציעות ארוחות צהרים ב-10 יורו, וחלקם אפילו לא פותחים את המסעדה בשעות אלה של היום. בנוסף המסעדות החלו לתת מענה למשלוחים עד הבית. מסעדות רבות שחלק מהאני מאמין שלהם הוא להגיע למסעדה, ליהנות מהאווירה והאוכל המשובח, גם הן נאלצו לכופף את הכללים ולתת מענה למשלוח עד הבית ללקוח כולל הנחה של 10 או 20 אחוז. לדוגמה - הפיצה של פייר דניאל סאו, 180 גרם, מסעדת פירות הים היוקרתית "צינאפי סבאנקו" ואפילו רושולי המפורסמים התחילו במשלוחים עד הבית. אפילו ברים מצאו פתרון ושולחים בירות תוצרת מקומית עם נשנושים לבית הלקוח. כך העסקים ממשיכים לתת עבודה לצוות העובדים אך שומרים על ההוראות שנכפו עליהם.


בתי עסק שלא יכולים לשמור על התנאים שהוצבו להם נאלצו לסגור את העסק עד ה-15 במרץ עם הארכה ל-3 באפריל. בנאפולי השף ג׳ינו סורבילו מוביל קמפיין יחד עם קולגות נוספות בתחום המסעדנות, והחל מרביעי 150 מקומות יסגרו בכדי לנסות למגר ולמזער את וירוס הקורונה.


אבל אתמול בערב נחרץ גורלו של עולם המסעדנות האיטלקי כולו. לאחר סגירת צפון איטליה, נוצרה בהלה וכל תושבי הדרום שגרו בצפון איטליה לצורך לימודים או עבודה, לא התחשבו בהשלכות ונהרו דרומה על רכבות ואוטובוסים כשכל מה שעומד לנגד עיניהם הוא הסינר של אמא וסיר הפסטה של סבתא.


כתוצאה מכך נשיא איטליה קונטה נקט בצעד דרמטי במיוחד: איטליה נכנסת לבידוד ביתי. מותר לצאת מהבית לצורכי עבודה, רפואה או דברים חריגים אחרים שמלווים באישור; מסעדות ובתי קפה יכולים להישאר פתוחים עד השעה 18 בערב - חייבים לשמור על הכללים! אין כניסה ליותר מ-4 אנשים בו זמנית; הסופרים המקומיים החליטו שהכניסה אליהם היא רק שני אנשים בכל פעם, כך נוצר תור ארוך של אנשים שמחכים לעשות קניות.

כתוצאה מכך מסעדות רבות בעיר נאלצו לסגור את הדלתות, לשלוח עובדים הביתה, וסיכוי גבוהה שלא כולם יוכלו לצאת מהמצב שנוצר ויאלצו לסגור לאלתר.

אז יגידו שהאיטלקים טמנו את הראש בחול ונזכרו מאוחר מידי, ואולי זה נכון. אבל עצוב לראות עד כמה יעד קולינארי כל כך עשיר ומשובח הפך להיות יעד שאף אחד לא רוצה לאכול בו.


הכותבת היא שפית המתגוררת ברומא ומעבירה סיורים קולינריים בעיר



bottom of page